Saturday, February 12, 2011

Bila kebosanan menguasai diri

assalamualaikum


HUH!Selalu kalau hari2 minggu macam ni memang bosan..
Em npa tak keluar??hm ada la jgk kwn2 ajak kuar tapi malas la bukan apa nanti takut bajet lari..
HEHE!Nanti tak pasal2 makanan pn kena tukar menu..Dari NASI AYAM ke MAGGI..huhu


So daripada buang masa cmtu je Jue ada la baca satu artikal ni..
Em bagus jgk la kta2 dya, Jue yg bosan ny pn jadi semangat la skit..HEHE..Benda yg baik mcm ni elok la kita kongsi sama2 eh :))


RENUNGAN HARI MINGGU


Hari ini sebelum kamu mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Pikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berbicara sama sekali
Sebelum kamu mengeluh tentang rasa dari makananmu,
Pikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan
.
Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa
Pikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.
Sebelum kamu mengeluh bahawa kamu buruk, Pikirkan tentang seseorang
yang berada pada tingkat yang terburuk di dalam hidupnya.
Sebelum kamu mengeluh tentang suami atau isteri anda. Pikirkan tentang
seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup
Hari ini sebelum kamu mengeluh tentang hidupmu,
Pikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat
Sebelum kamu mengeluh tentang anak-anakmu, Pikirkan tentang seseorang
yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul
Sebelum kamu mengeluh tentang rumahmu yang kotor karena pembantumu
tidak mengerjakan tugasnya, Pikirkan tentang orang-orang yag tinggal
dijalanan
Sebelum kamu mengeluh tentang jauhnya kamu telah menyetir,
Pikirkan tentang seseorang yang menempuh jarak yang sama dengan berjalan
Dan disaat kamu lelah dan mengeluh tentang pekerjaanmu,
Pikirkan tentang pengangguran,orang-orang cacat yang berharap mereka
mempunyai pekerjaan seperti anda.
Sebelum kamu menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
ingatlah bahwa tidak ada seorang pun yang tidak berdosa
Kita semua menjawab kepada Sang Pencipta
Dan ketika kamu sedang bersedih dan hidupmu dalam kesusahan,
Tersenyum dan mengucap syukur-lah kepada Tuhan bahawa kamu masih hidup !
“Kita cuma mampu hidup sekali saja di dunia ini, tetapi jika kita hidup dengan benar, sekali saja sudah cukup.”

Semoga apa yg Jue kongsi kt sini bermanfaat la ye..


No comments:

Post a Comment